معافیت های مالیاتی ۱۴۰۰

معافیت های مالیاتی ۱۴۰۰ از موضوعات مهم برای فعالان کسب و کار حقیقی و حقوقی به خصوص هنرمندان، ورزشکاران ، سلبریتی ها و اینفلوئنسرهای اینستاگرامی در سراسر کشور است.

طبق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور سقف بخشودگی مالیاتی حقوق بگیران مشمول، چهل و هشت میلیون تومان و نرخی که برای مالیات بر درآمد حقوق کارکنان دولتی و غیر دولتی اعم از حقوق و مزایای فوق العاده موضوع ماده هشتاد و پنجم قانون مالیات های مستقیم به صورت مازاد بر مبلغ مذکور تا یک و نیم برابر آن مشمول دریافتی سالانه ده درصد و نسبت به مازاد یک و نیم برابر تا دو نیم برابر آن مشمول سالانه ۱۵ درصد و نسبت به مازاد دو و نیم برابر تا چهار برابر مشمول سالانه بیست درصد و نسبت به مازاد چهار برای مشمول سالانه بیست و پنج درصد تعیین شده است.

اگر در سال ۱۴۰۰  حقوق ماهانه شما بیین چهار تا هشت میلیون تومان باشد ، ده درصد آن کسر می شود. اگر جقوق ماهانه شما بین هشت تا دوازده میلیون تومان باشد ، پانزده درصد آن کسر می شود و اگر حقوق هجده تا بیست و چهار میلیون تومان در ماه باشید بیست و پنج درصد آن کسر می شود و اگر حقوق بیست و چهار میلیون تا سی و دو میلیون داشته باشید سی درصد آن کسر خواهد شد. اگر در سال ۱۴۰۰  شمسی حقوق شما ماهانه بیش از سی و دو میلیون تومان باشد سی و پنج درصد آن کسر می شود. پس میزان معافیت حقوق و دستمزد در سال ۱۴۰۰  شمسی ماهانه چهل میلیون ریال است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بخشودگی فعالیت‌های هنری و انتشارات کمک درسی تا سقف پنج میلیارد ریال موافقت کردند. سرمایه گذاری در برخی شهرستان های کشور در سال ۱۴۰۰  مشمول بخشودگی است.

معافیت مالیاتی موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات های مستقیم ( ۱۳۸۸ الی ۱۳۹۹ ) را در فهرست زیر مشاهده می کنید. توجه داشته باشیم برای سال ۱۴۰۰ ، کمیسیون تلفیق ، ۴۸ میلیون تومان درنظر گرفته است. یعنی حقوق و دستمزد ماهانه زیر چهار میلیون تومان معاف از مالیات خواهد بود. سقف بخشودگی های سالانه حقوق و دستمزد مشمولان از پرداخت مالیات در دوازده سال اخیر به شرح زیر بود:

·         سقف بخشودگی سالانه حقوق در سال ۱۳۸۸: ۵۰ میلیون ریال

·         سقف بخشودگی سالانه حقوق در سال ۱۳۸۹: ۵۲٫۵ میلیون ریال

·         سقف بخشودگی سالانه حقوق در سال ۱۳۹۰: ۵۸٫۲ میلیون ریال

·         سقف بخشودگی سالانه حقوق در سال ۱۳۹۱: ۶۶ میلیون ریال

·         سقف بخشودگی سالانه حقوق در سال ۱۳۹۲: ۱۰۰ میلیون ریال

·         سقف بخشودگی سالانه حقوق در سال ۱۳۹۳: ۱۲۰ میلیون ریال

·         سقف بخشودگی سالانه حقوق در سال ۱۳۹۴: ۱۳۸ میلیون ریال

·         سقف بخشودگی سالانه حقوق در سال ۱۳۹۵: ۱۵۶ میلیون ریال

·         سقف بخشودگی سالانه حقوق در سال ۱۳۹۶: ۲۴۰ میلیون ریال

·         سقف بخشودگی سالانه حقوق در سال ۱۳۹۷: ۲۷۶ میلیون ریال

·         سقف بخشودگی سالانه حقوق در سال ۱۳۹۸: ۳۳۰ میلیون ریال

·         سقف بخشودگی سالانه حقوق در سال ۱۳۹۹: ۳۶۰ میلیون ریال

·         سقف بخشودگی سالانه حقوق در سال ۱۴۰۰  : ۴۸۰ میلیون ریال

مروری بر بخشنامه شماره ۱۶۶۳۵ مورخ ۲۹/ ۲/ ۱۳۸۷ سازمان

بیست و نهم اردیبهشت سال هشتاد و هفت بخشنامه ای توسط سازمان صادر شد که تکلیف برخی از معافیت های مودیان را مشخص کرده است.

چگونگی بهره مندی از معافیت با توجه به دادنامه شماره ۲۰۹ مورخ ۱۱/ ۴/ ۸۵ هیات عمومی دیوان عدالت اداری در نحوه اعمال بخشودگی های موضوع تبصره ۱۱ ماده ۵۳ و مواد ۵۷ ، ۸۴ و ۱۰۱ قانون م.م اصلاحی مصوب ۲۷/ ۱۱/ ۱۳۸۰ به شرح زیر است.

۱ . برخورداری از معافیت مالیاتی موضوع تبصره ۱۱ ماده ۵۳ قانون مالیات های فوق الذکر، مانع استفاده از معافیت مالیاتی ماده پنجاه و هفتم قانون یاد شده نخواهد بود.

۲ . در خصوص مـاده هشتاد و چهار قانون مالیات های مـستقیم اصـلاحی مـصوب ۲۷/ ۱۱/ ۱۳۸۰ ، بـا توجه به صراحت مـاده قانونی، درآمد سالانه مشمول مالیات حقوق از یک یا چند منبع، از یک معافیت مالیاتی بـرخوردار می باشد.

۳ . صاحبان مشاغل صرفا برخوردار از یک معافیت مالیاتی (موضوع ماده ۱۰۱ قانون فوق) می باشند. به عبارت دیگر دارندگان واحدهای کسبی متعدد می توانند جهت یکی از واحدهای فوق از معافیت مالیاتی موضوع ماده ۱۰۱ قانون موصوف استفاده نمایند. اگر قصد راه اندازی بنگاه کسب و کار در سی و یک استان کشور در سال جدید دارید به این موضوع توجه کنید.

۴ . کلیه اشخاص حقیقی که در عملکرد یک سال از منابع مختلف دارای درآمد باشند، می توانند هم زمان در هر منبع از یک معافیت برخوردار گردند.

طبق تبصره ۲ الحاقی ماده ۱۰۱ قانون مالیات های مستقیم مورخ ۳۱/ ۴/ ۱۳۹۴ از اول سال ۱۳۹۵ اجرایی شده است، در صورتی که هر شخص حقیقی دارای بیش از یک واحد شغلی باشد ، مجموع درآمد واحد های شغلی وی با کسر فقط یک معافیت مالیاتی پایه سالانه ، مشمول به نرخ های مذکور در ماده یک صد و سی و یکم قانون م.م می شود .

این جا یک توصیه به مودیان سال اولی مشاغل داریم.

توصیه مهم برای مودیان سال اولی مشاغل

اگر چنانچه به تازگی شغلی برای خود دست و پا کرده‌اید لازم است بدانید که طبق قانون باید ۴ ماه بعد از شروع به فعالیت ، این موضوع را کتباً به http://tax.gov.ir ( یا واحد سازمان در  محل استقرار شرکت یا موسسه خود در استان) اطلاع بدهید، در غیر این صورت، نه تنها بخشودگی های شما از بین می رود بلکه مشمول جریمه خواهید شد.

مطابق قانون، اگر ظرف ۴ ماه پس از شروع به کار، موضوع را به وزارت امور اقتصادی و دارایی اطلاع ندهید، هم بخشودگی ها ( از جمله معافیت مالیاتی پایه سالانه ) از بین می رود و هم ۱۰ درصد عوارض متعلقه را باید جریمه بپردازید.

مروری بر بخشنامه شماره ۷۱/ ۹۹/ ۲۱۰ مورخ ۱۷/ ۱۰/ ۱۳۹۹

بخشنامه معاون حقوقی و فنی سازمان در خصوص اجرای هم زمان برخی مقررات قوانین بودجه سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ با مقررات قانون مالیات های مستقیم از حیث اعمال معافیت ها در حوزه صادرات محصولات کشاورزی و فعالیت شرکت های دانش بنیان و مساول مربوط به برگشت ارز حاصل از صادرات به شرح زیر است که باید مودیان محترم توجه داشته باشند:

–          اعمال نرخ صفر مالیاتی موضوع ماده ۱۴۱ قانون مالیات‌های مستقیم به درآمد حاصل از صادرات کالا و خدمات برای عملکرد سال‌های ۱۳۹۷ لغایت ۱۳۹۹ منوط به برگشت ارز حاصل از صادرات طبق مقررات اعلامی بانک مرکزی به چرخه اقتصادی کشور با رعایت مقررات مربوط است.

–          صادرات بخش کشاورزی و خدمات فنی و مهندسی برای عملکرد سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ از شمول این حکم مستثنی هستند.

–          اعمال معافیت مالیاتی موضوع بند (ب) ماده ۴۵ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور به سود تفاوت نرخ تسعیر ارز حاصل از صادرات در عملکرد سال‌های ۱۳۹۷ لغایت ۱۳۹۹ منوط به برگشت ارز حاصل از صادرات طبق مقررات اعلامی بانک مرکزی به چرخه اقتصادی کشور با رعایت مقررات اعلامی می‌باشد.

–           صادارت بخش کشاورزی و خدمات فنی و مهندسی برای عملکرد سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ از شمول این حکم مستثنی هستند.

–           اعمال سایر معافیت‌ها یا نرخ صفر مالیاتی از جمله مواد ۸۱ و ۱۳۲ قانون مالیات‌های مستقیم، ماده ۱۳ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری-صنعتی و معافیت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری موضوع قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری‌ها و اختراعات، فارغ از برگشت ارز حاصل از صادرات آنها، با رعایت مقررات مربوط امکان پذیر می‌باشد.

معافیت های شرکت های مناطق آزاد تجاری صنعتی

معافیت های شرکت های مناطق آزاد تجاری صنعتی

مالیات مستقیم دو نوع است که مالیات بر دارایی و مالیات بر درآمد را شامل می شود. مالیات بر دارایی شامل ارث و حق تمبر است. اگر در مناطق آزاد تجاری و صنعتی کشور فعالیت دارید باید بدانید که کلیه فعالیت اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی به مدت بیست سال از مالیات بر درآمد و دارایی معاف شده است.

حق تمبر در مالیات بر دارایی است و باید از پرداخت مالیات حق تمبر شرکت هایی که در مناطق آزاد تجاری و صنعتی تاسیس و ثبت شده ان معاف باشید. شرط معافیت نیز تسلیم اظهارنامه در موعد مقرر بر اساس تبصره دوم ماده یک صد و نوزدهم قانون برنامه پنجم توسعه کشور است. اگر قصد راه اندازی استارت آپ دارید تاسیس شرکت در مناطق آزاد تجاری صنعتی کشور می تواند انتخاب خوبی برای کسب و کارهای عصر پسا کرونا باشد.

قابل توجه فعالان اقتصادی مستقر در مناطق آزاد تجاری – صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی و نیز شرکت های دانش بنیان

در ماده ۱۳ قانون چگونگی اداره مناطق تجاری- صنعتی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۷ شهریور ۱۳۷۲ و اصلاحیه بعدی آن عبارت « به مدت بیست سال مالیات بر درآمد و دارایی موضوع قانون مالیات‌های مستقیم آنان مشمول عوارض با نرخ صفر خواهد بود» شده است. دقت کنید.

در بند (الف) ماده ۳ قانون حمایت از شرکت ‌ها و موسسه‌ های دانش بنیان و تجاری‌ سازی نوآوری ‌ها و اختراعات مصوب ۵ آبان ماه سال هشتاد و نه و اصلاحیه ‌های بعدی آن عبارت « مشمول مالیات به نرخ صفر ، معاف از پرداخت عوارض، حقوق گمرکی، سود بازرگانی و عوارض صادراتی به مدت پانزده سال» جایگزین عبارت «معافیت از پرداخت مالیات، عوارض، حفوق گمرکی، سود بازرگانی و عوارض صادراتی به مدت پانزده سال» شده است.

در ماده ۹ و بند (ج) ماده ‍‍‍‍۱۱ قانون حمایت از شرکت ‌ها و موسسه های دانش‌ بنیان و تجاری‌ سازی نوآوری ‌ها و اختراعات مصوب ۵ آبان سال هشتاد و نه و اصلاحیه‌ های بعدی آن عبارت « نرخ صفر مالیاتی» جایگزین عبارت « معافیت‌های مالیاتی» شده است. یعنی به هر حال برای دریافت بخشودگی ها از پرداخت عوارض بایستی اظهارنامه طبق اصول تنظیم دفاتر تهیه و در موعد مقرر تسلیم شود.

جرائم مرتبط با عدم ارائه اظهارنامه

عدم ارائه اظهارنامه در موعد مقرر ،موجب عدم برخورداری از هر گونه معافیت خواهد شد که برای سال ۱۴۰۰   شمسی نیز صادق است.  عدم اعطای معافیت سالانه برای اشخاص حقیقی و عدم اعطای معافیت برای اشخاص حقیقی و حقوقی برخوردار از معافیت های  دوره ای یا نرخ صفر از جمله جرایم اعلامی محسوب می شود.

حتما بخوانید : عواقب عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی چیست و چه جرائمی دارد ؟

عدم ارائه اظهارنامه موجب تعلق جرایم غیر قابل بخشش نیز می شود که به شرح زیر است:

جریمه عدم تسلیم اظهارنامه در موعد مقرر، برای اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل سی درصد (۳۰%) عوارض متعلق و برای سایر مودیان ده درصد (۱۰%) عوارض متعلق تعیین شده است که کلاً غیرقابل بخشش می باشد .

جریمه ابرازی ( همراه اظهارنامه ) پرداخت نشده در موعد مقرر دو و نیم درصد (٢.۵%) عوارض تعیین شده به ازای هر ماه نسبت به مدت تأخیر از سررسید پرداخت، خواهد بود.

علاوه بر این، در صورتی که مودی مکلف به نگهداری دفاتر قانونی باشد ، در صورت عدم تسلیم ترازنامه و حساب سود و زیان یا عدم ارائه دفاتر مشمول جریمه ای معادل بیست درصد(٢۰%) برای هر یک از موارد مذکور خواهد بود . بنابراین ارائه به موقع اظهارنامه، شرط  دریافت بخشودگی از پرداخت تکس سالانه است.

نظر شما درباره معافیت های مالیاتی  ۱۴۰۰  چیست؟